Sociale media kunst

Wat moet je op sociale media plaatsen als een kunstenaar?

Sociale media kan een zeer nuttig instrument zijn om een sterke gemeenschap van volgelingen op te bouwen. Als je je netwerken regelmatig en op de juiste manier onderhoudt in ieder geval.

Het kan echter een beetje overweldigend zijn om dagelijks te posten als je geen idee hebt wat je wel of niet moet posten. Deze tips werken geweldig voor elk sociale media netwerk, waaronder Facebook, Twitter, Instagram, Google+ en Tumblr.

 

Wat moet je posten

  • Kunstwerken: Afgewerkte stukken, stukken waar je mee bezig bent en schetsen. Mensen volgen je omdat ze je kunst willen zien. Geef ze een kijkje achter de schermen die ze niet kunnen zien aan de hand van een blik op je website of portfolio. Maak misschien zelfs foto’s van je werkruimte.
  • Project updates: 
Begin je aan een nieuwe serie of collectie? Kunstenaars moeten zichzelf een beetje promoten. Als men geïnteresseerd is in jouw werk, dan is men waarschijnlijk ook geïnteresseerd in andere projecten van jou.
  • Wat inspireert je: Neem de tijd om een collega-kunstenaar in de schijnwerpers te zetten. Dit is een prachtig netwerkinstrument, maar zorg er wel voor dat je vooraf toestemming hebt om hun werk te delen. Hij/zij zal waarschijnlijk erg gevleid zijn en misschien zelfs hetzelfde voor jou doen.
  • Komende evenementen: 
Vertel ze over galerieshows of kunst beurzen waar je naartoe gaat, en dat je hoopt ze daar te zien.
  • Prestaties: Het is goed om trots te zijn op een goed uitgevoerde klus. Praat over alle benoemingen in tijdschriften en andere prestaties of mijlpalen.
  • Alles noemenswaardig: 
Schenk je 15% van alle opbrengsten aan je lokale dierenasiel voor de hele maand mei? Of schakel je over op biologische fairtrade materialen? Beide zijn geweldig om te weten en kunnen potentieel meer omzet genereren.

 

Wat moet je niet posten

  • Niet-relevante inhoud: Plaats deze op je persoonlijke account. Als iemand geïnteresseerd is in het kunstwerken en je maar in een van je vier berichten over kunst praat, dan is de kans groot dat men al snel geen interesse meer heeft en je niet meer zal volgen.
  • Dezelfde dingen keer op keer: 
Plaats geen overvloed aan foto’s van een enkel project in hetzelfde ontwikkelingsstadium. Sommige verschillende hoeken zijn mooi, maar we hoeven het niet vanuit tien verschillende invalshoeken te bekijken.
  • Klachten: Je volgt waarschijnlijk geen mensen om ze te horen klagen over dingen, en de kans is groot dat niemand je volgt om het te horen. Niemand houdt ervan om in de buurt te zijn van iemand die altijd in een slecht humeur verkeert. Je wilt je volgelingen een positieve ervaring geven, niet een negatieve.
  • Roddelen: Slecht praten over andere kunstenaars is niet alleen onbeleefd, maar kan ook meer bruggen verbranden dan dat je op dat moment bewust bent. Het zeggen van onbeleefde en negatieve dingen kan de relaties tussen jou en de kunstenaar jou en de fans van de kunstenaar en jij en iedereen die denkt dat je onprofessioneel bent, verbreken. Het is het beste om de gok niet te wagen. Doe gewoon je best om hoffelijk en beleefd te zijn tegen iedereen en om zaken privé en professioneel af te handelen.
  • Copyright foto’s: 
Plaats geen foto’s die niet van jou zijn, tenzij je toestemming hebt om ze te plaatsen.
  • Alles controversieel: Tenzij je bekend bent bij je fans voor je controversiële manieren, kun je potentieel veel volgers verliezen door te praten over zaken als politiek of religie. Als het niet relevant is voor je kunstwerk, overweeg dan om je mening voor jezelf te houden.

Kunst delen sociale media

Voordat je een bericht op een van je sociale media kanalen plaatst, moet je nadenken over waar mensen je voor volgen. Wat willen ze zien? Wat vind je het leuk om te zien van de kunstenaars die je volgt? Let op wat je persoonlijk graag ziet van degenen die je volgt en wat je denkt dat ze zonder kunnen. Probeer je best te doen om te begrijpen wat je wilt en wat anderen van je willen en je zult een dieper begrip hebben van wat je wel en niet moet posten.

Heb je hier nog iets aan toe te voegen? Laat dan hieronder een reactie achter!